Skuteczne linkowanie zewnętrzne – trzeba robić to z głową!
Linkowanie zewnętrzne mające na celu zbudowanie trwałej wartości danej strony, czy serwisu internetowego, to skomplikowany i wielopoziomowy proces, zwykle też rozłożony w czasie, który ostatecznie prowadzi do uplasowania jej wysoko w rankingach wyszukiwania danej wyszukiwarki. Zazwyczaj osiąga się to poprzez szereg działań, prowadzących do zwiększenia organicznego ruchu w danym serwisie, czy używaniu odpowiednio dobranych dla danego zagadnienia słów kluczowych. Są to składowe tzw. działań On-site (wewnątrz strony), które sprowadzają się do prac optymalizacyjnych w obrębie kodu HTML, a także jakości oferowanych treści – czyli odpowiadanie na potrzeby rynku i użytkowników. Dzisiaj jednakże porozmawiamy sobie o jednym z elementów prac w obrębie tzw. Off-site SEO i mam tu na myśli w pierwszej kolejności temat linkowania zewnętrznego. Na pozostałe zagadnienia przyjdzie czas w kolejnych wpisach.
Linkowanie zewnętrzne – czym jest i dlaczego go potrzebujesz?
Linkowanie zewnętrzne (ang. external linking) jest to proces pozyskiwania i dodawania linków prowadzących z jednej domeny do drugiej. Podczas gdy w procesie linkowania wewnętrznego zostajemy przeniesieni na inną podstronę wewnątrz naszego serwisu, linkowanie zewnętrzne przeniesie nas do zupełnie innej, zewnętrznej witryny, czy domeny.
Wbrew temu, co mogłoby się wydawać external linking jest niezwykle ważnym elementem strategii SEO, gdyż od odpowiedniego jego wykorzystania, zależy jeden z ważniejszych czynników rankingowych – mowa tu o autorytecie strony (w rozumieniu SEO), z której pozyskaliśmy link i który podbija autorytet i wiarygodność naszego serwisu. Na skutek linkowania zewnętrznego część tego autorytetu SEO, zwanego również sokiem linku (ang. link-juice) przechodzi z domeny na domenę zwiększając jej wiarygodność i podbijając ranking. Jest to działanie obustronne, które możemy wykorzystywać by przekazać trochę autorytetu innym domenom, linkując do nich z poziomu naszej witryny, a także by uzyskać zwiększenie wiarygodności, gdy jakiś zewnętrzny serwis umieści u siebie link do naszej domeny.
Generalnie przyjmuje się, że dla wyszukiwarek linkowanie zewnętrzne ma większą wartość rankingową niż linkowanie wewnętrzne z racji podejścia algorytmów do tego, jako do pozyskiwania opinii o naszej stronie z zewnątrz. To zaś jest zwyczajowo traktowane jako bardziej wiarygodne, a co za tym idzie bardziej wartościowe.
Jak poprawnie implementować linkowanie zewnętrzne, by osiągać zamierzony efekt?
Aby móc w ogóle myśleć o poprawnym wykorzystaniu narzędzi off-site SEO do skutecznego pozycjonowania naszego serwisu, trzeba poświęcić trochę czasu na poznanie mechanizmów nimi rządzących oraz zorientować się, które z nich są najefektywniejsze. Poniżej przedstawiam kilka porad, które na pewno nie wyczerpują tematu, ale zdecydowanie pomogą obrać kierunek, który pozwoli na korzystanie z linkowania zewnętrznego w skuteczny i efektywny sposób.
Zadbaj o trafność słów i fraz kluczowych
Jest to niezwykle ważne zarówno w przypadku linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego, ponieważ obie te czynności opierają się na fundamencie tekstu zakotwiczenia (ang. anchor text). Jest on ważną wskazówką nie tylko dla użytkownika, ale też wyszukiwarek. Wspomniany tekst to wskaźnik informujący o zawartości docelowej witryny. Gdy zdobędziemy link z wiarygodnej domeny i umieścimy pożądaną frazę kluczową w jego tekście zakotwiczenia, możemy być pewni, że pozycja w rankingu poleci w górę.
Zwiększ bezpośredni ruch na swojej stronie
Nie wolno zapominać o dodatkowych korzyściach płynących z umieszczania linków prowadzących do naszej domeny w zewnętrznych serwisach. Bez względu na to, czy umieścimy link zewnętrzny w poście w mediach społecznościowych, w komentarzu na blogu, katalogu firm czy artykule na Onecie, każdy, kto w niego kliknie znajdzie się na naszej stronie. Ważne jest by dobierać te miejsca zgodnie z profilem tematycznym naszej witryny i potrzebami naszych użytkowników lub potencjalnych klientów.
Zadbaj o poprawienie doświadczenia użytkowników
Nawet pisząc artykuły eksperckie często nie jesteśmy w stanie w pełni wyczerpać tematu. Warto wtedy w takich treściach umieszczać linki do innych witryn o podobnej tematyce, gdyż w ten sposób poprawiamy wiarygodność naszego serwisu oraz zwiększamy satysfakcję użytkowników, którzy obdarzą nas większym szacunkiem i zaufaniem.
Dziel się wiedzą i aktualizuj treści
Stworzenie infografiki lub e-booka zawierających interesujące, branżowe dane czy opracowanie oraz wyjaśniających określone zagadnienie sprawi, że osoby zainteresowane tymi materiałami będą udostępniać je na swoich stronach internetowych, a Ty zyskasz linki do Twojej witryny. Linkowanie zewnętrzne jest też jedną z form aktualizacji treści, które są pozytywnie odbierane przez roboty Google i poprawiają szybkość indeksacji, co może pomóc w wyprzedzeniu konkurencji nawet o kilka dni.
Kilka słów podsumowania
Linkowanie zewnętrzne jest procesem zdobywania i umieszczenia linków wychodzących, które przekierowują użytkownika z jednej witryny na drugą. Linki zewnętrzne są niezwykle ważne, szczególnie jeśli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarkach takich jak Google. Zaliczają się do trzech najważniejszych argumentów rankingowych. Pomagają budować autorytet domeny oraz wiarygodność docelowej strony, dzięki czemu usprawniają proces zdobywania wyższych pozycji. Skoro wiemy już to wszystko oraz poznaliśmy kilka prawideł, rządzących tym elementem off-site SEO, w tym ten, który mówi, że im łatwiej jest uzyskać link, tym mniej będzie on wartościowy. Czas zabrać się za zdobywanie wysokiej wartości linków do naszej domeny. Do dzieła!
tutaj przeczytasz o linkowaniu wewnętrznym: https://od-seo.pl/linkowanie-wewnetrzne/
One thought on “Skuteczne linkowanie zewnętrzne – trzeba robić to z głową!”