Pozycjonowanie najtańszym kanałem marketingu internetowego? Odpowiadamy!
W dzisiejszej erze powszechnej cyfryzacji często przenosimy swoje działania biznesowe do sieci, by znaleźć szersze grono odbiorców naszych usług. Szybko jednak okazuje się, że nasza oferta, jakkolwiek dobra by nie była, nie przebija się do szerszej świadomości użytkownika w zalewie całej masy podobnych treści wygenerowanych przez konkurencję. Klasyczne zabiegi marketingowe na niewiele się tutaj zdadzą, gdyż przestrzeń cyfrowa rządzi się swoimi, ciągle ewoluującymi prawami i żeby nie utonąć trzeba być zawsze na bieżąco.
W sukurs naszym potrzebom przychodzi tzw. marketing cyfrowy, który ma wiele odmian, skupiających się na różnych problemach i związany jest z różnym poziomem kosztów i inwestycji, jakie trzeba ponieść, aby osiągnąć zamierzone skutki. Jednym z kanałów marketingu cyfrowego jest pozycjonowanie stron internetowych i dzisiaj poznamy odpowiedź na pytanie, czy jest to najtańsza forma marketingu internetowego.
Tani marketing cyfrowy – wybierz SEO!
Zacznijmy może od wyjaśnienia pojęcia marketingu cyfrowego (digital marketing). Jest to nic innego jak zestaw działań promocyjnych, które prowadzisz wyłącznie w sieci, ale mogą się one odbywać na różnych platformach i kanałach online. Cyfrowy marketing to tak samo reklama w aplikacji, jak i post w social mediach czy film na YouTube. Marketing internetowy ma różne formy realizacji, które nazywamy kanałami i skupiają się one na różnych aspektach działalności biznesowej i jej promowania.
Jak to się ma do SEO? Ano bardzo prosto, SEO czyli pozycjonowanie stron internetowych pod wyszukiwarki, to jeden z kanałów organicznego marketingu internetowego – organicznego czyli takiego, który w zasadzie możesz prowadzić bez ponoszenia opłat lub za stosunkowo nieduże pieniądze.
Dlaczego pozycjonowanie jest najtańszym kanałem marketingu internetowego?
Ponieważ w przypadku działań organicznych podstawową walutą jest nasza praca, nasz czas, lub czas wynajętej przez nas agencji i ewentualnie inne narzędzia, które pozwalają nam na przeprowadzenie tego procesu. Prowadząc nieduży biznes możemy tym wszystkim zająć się sami, przynajmniej teoretycznie. Jednakże przeprowadzenie skutecznego procesu pozycjonowania stron internetowych wymaga sporej wiedzy z dziedzinu marketingu cyfrowego, znajomości ciągle zmieniających się reguł w algorytmach wyszukiwarek, czy poprawnego kodowania strony na serwerze. Wiedza, to nauka i doświadczenie, które są niesłychanie czasochłonne. Poza tym wiedza kosztuje (kursy i szkolenia, webinary, poradniki), dlatego możemy pozornie zaoszczędzić na kosztach robiąc wszystko samemu, ale jest to ryzykowne, gdyż bez wiedzy łatwo można sobie zaszkodzić, a nauka wszystkiego może odciągnąć nas od najważniejszego czyli prowadzenia biznesu.
Oszczędzaj czas i pieniądze – postaw na specjalistów!
W teorii proces pozycjonowania witryny internetowej naszego biznesu możemy przeprowadzić sami. W praktyce jest to nieco bardziej skomplikowane. Trzeba poświęcić mnóstwo czasu na poznanie niezbędnych narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Warto by było też zapoznać się z narzędziami do tworzenia zoptymalizowanych treści takimi jak Surfer SEO, które są świetną pomocą, ale nie są za darmo. Do tego potrzebne jest badanie słów kluczowych i planowanie. Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj promocji, polecamy wynajęcie specjalistów od SEO.
Na koszt jej wynajęcie wpływ ma:
- aktualny stan techniczny strony i jej widoczność w Internecie
- obszar działania – kwestia czy pozycjonowanie ma mieć zasięg lokalny (np. miasto) czy ogólnokrajowy, a nawet globalny
- konkurencyjność w branży – jak wiele firm już oferuje to samo, co Twój biznes
- Ilość słów kluczowych, na które chcesz mieć wysoką pozycję w rankingach
- wielkość obsługiwanej witryny www
- Mogą one wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie, ale w przeciwieństwie do płatnego marketingu cyfrowego koszty te maleją w czasie.
Współpraca ze specjalistami SEO zwykle rozpoczyna się od ogólnego audytu strony, który ma określić zakres działań potrzebnych do przeprowadzenia na danej witrynie oraz ich optymalnego zaplanowania. Potem wdrażany jest cały proces. Statystycznie efekty widoczne są od kilku miesięcy do nawet dwóch lat od rozpoczęcia współpracy.
Pozycjonowanie – czy to się opłaca?
Jednym słowem – tak!
Wynajmując ekspertów SEO płacisz za specjalistyczną wiedzę i doświadczenie użyte do przeprowadzenia skutecznych procesów optymalizacji. Wysiłek, który trzeba by włożyć w naukę i zdobywanie doświadczenia często jest niewspółmiernie duży do kosztu skorzystania z usług profesjonalistów. W porównaniu do innych kanałów marketingu internetowego są one stosunkowo niewielkie, choć trzeba mieć świadomość, że początkowa inwestycja jest dosyć wysoka, a skutki pozycjonowania organicznego będą widoczne dopiero po pewnym czasie.
Jednakże dobrze wypozycjonowana w Google usługa lub produkt może się znajdować wysoko w wynikach przez długi czas. Do tego można się skutecznie pozycjonować na wiele słów kluczowych. Inwestycja w roczną lub dwuletnią kampanię SEO z pomocą specjalistów może przynosić zyski i korzystne wyniki przez kolejne lata, długo po tym jak sama współpraca SEO została zakończona.
tutaj przeczytasz o różnicach pomiędzy SEO a Google Ads: https://od-seo.pl/google-ads-czy-pozycjonowanie-stron/
One thought on “Pozycjonowanie najtańszym kanałem marketingu internetowego? Odpowiadamy!”