Pozycjonowanie long tail – aktualnie kluczową strategią SEO
Pozycjonowanie stron internetowych to dynamiczna i ciągle rozwijająca się dziedzina marketingu sieciowego. Metody, które jeszcze kilka lat temu sprawdzały się doskonale, dzisiaj tracą na znaczeniu i zastępowane są przez inne – skuteczniejsze i mocniej zorientowane na potrzeby użytkowników. Tak np. stało się z pozycjonowaniem na jedno konkretne słowo kluczowe (tzw. head), które straciło swoją siłę, gdyż przestało spełniać potrzeby użytkowników, którzy nie dostawali wystarczająco szybko oczekiwanej odpowiedzi zgodnej z intencjami wyszukiwania. W to miejsce weszło pozycjonowanie na frazy long tail, czyli długi ogon, o którego zastosowaniach i skuteczności dowiesz z się z poniższego wpisu.
Czym jest pozycjonowanie stron na frazy long tail?
Long tail czyli długi ogon, nazywany też pozycjonowaniem szerokim, to metoda pozycjonowania strony na wielowyrazowe frazy kluczowe. Metodę tę stosuje się aktualnie tak do całych stron, jak i do poszczególnych treści na nich się znajdujących. W przypadku sklepów internetowych pozycjonowania szerokiego używa się przy pojedynczych produktach i opisach modeli produktów. Jest to samo w sobie logicznym rozwiązaniem, gdyż użytkownicy najczęściej wyszukują dany towar wpisując w oknach wyszukiwarek właśnie pełne modele produktów wraz z symbolami czy nawet numerami seryjnymi.
Używanie fraz long tail pozwala przejść szybko od ogółu do szczegółu i w łatwy sposób doprecyzować zakres wyszukiwania. Pozwala to ekspertom SEO pozycjonować daną stronę i treść na setki kombinacji długich fraz kluczowych, co jest istotnym aspektem skutecznej strategii pozycjonowania zorientowanej tak na potrzeby danej branży, jak i użytkowników.
Frazy długiego ogona funkcjonują obok dwóch mniejszych form tworzenia wyrażeń kluczowych. Mowa tu o frazach fat head – składających się z 1-2 wyrazów, które są najczęściej używanymi formami zapytań, ale najtrudniejszymi w pozycjonowaniu oraz fraz chunky middle, które zwykle składają się z trzech słów, przez co są precyzyjniejsze od fraz fat head, ale nadal mniej celne od long tail.
Dlaczego stosowanie pozycjonowania long tail jest istotne?
Długi ogon jest strategią pozycjonowania, która sprawdzi się niemal w każdym biznesie. Pozwala skupić się na intencji i rzeczywistych potrzebach swoich użytkowników, co jest niezwykle efektywnym podejściem, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Badania wykazały, że klienci, którzy w wyszukiwarkę wpisują wielowyrazowe zapytania są zwykle bardziej skłonni sfinalizować swoje poszukiwania zakupem w danym miejscu niż tacy, którzy używają bardziej ogólnikowych i krótszych fraz.
Frazy z długiego ogona to wyrażenia, które rzeczywiście użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, a to właśnie stawianie użytkownika na pierwszym miejscu i wychodzenie mu naprzeciw są głównym elementem skutecznego marketingu internetowego. Wie o tym doskonale Google, które ciągle aktualizuje swój algorytm wyszukiwania tak, by wyszukiwarka dostarczała jak najlepszych doświadczeń szukającym.
Frazy long tail są mniej konkurencyjne, to znaczy, że nie ma w ich przypadku takiej walki o zajęcie wysokiej pozycji – mniej stron walczy o dobrą pozycję akurat na danym wyrażeniu wielowyrazowym, co jest logiczne z racji mnogości kombinacji. Dzięki temu pozycjonowanie jest łatwiejsze.
Niska konkurencyjność przekłada się na mniejsze nakłady pracy pozycjonerów, co przekłada sią na niższe koszty procesów pozycjonowania. Pozycjonowanie long tail jest także znacznie szybsze jeżeli chodzi o efekty, dużo stabilniejsze w utrzymaniu tych efektów oraz w stopniu znacznym podatne na konwersję. Długa fraza jest precyzyjna i wymaga większego zaangażowania użytkownika, co daje szanse na to, że znajdzie w danym miejscu to czego szuka.
Wykorzystywanie wyrażeń długiego ogona to także świetny materiał na rozwinięcie w artykuły blogowe, które są bardzo dobrym elementem procesów SEO ze względu na wypełnienie stron dobrej jakości treścią. Finalnie nie możemy też zapominać o postępie technologicznym i wyszukiwaniu głosowym pokroju Asystenta Google czy Siri, gdzie używanie długich zapytań jest po prostu naturalne.
Słowem podsumowania
Współcześnie pozycjonowanie long tail, to jedna z najkrótszych, a zarazem najbardziej efektywnych dróg dotarcia na szczyty wyszukiwarek internetowych. Nie wygląda może ona spektakularnie, ale daje niewspółmiernie dobre wyniki. Do tego trendy w pozycjonowaniu stron znacząco się zmieniły i aktualnie Google w swoich algorytmach premiuje strony zapewniające kompleksowe ujęcie danego tematu. Stąd między innymi taki wzrost popularności blogów i artykułów na stronach internetowych, ponieważ nie ma możliwości pozycjonowania krótkiej i długiej frazy bez zadbania o treść poboczną, która dobrze by taką frazę obejmowała. Dobór takich fraz powinien być poprzedzony dogłębną analizą, dlatego zalecamy sięgnięcie po doświadczenie ekspertów od SEO i przeprowadzenie profesjonalnego audytu. Na rynku istnieje również wiele narzędzi wspomagających pracę z frazami długiego ogona, ale rozpisywanie się na ich temat to materiał na co najmniej kolejny wpis albo i artykuł ekspercki.
tutaj przeczytasz o pozycjonowaniu sklepów PrestaShop https://od-seo.pl/pozycjonowanie-sklepu-prestashop/
One thought on “Pozycjonowanie long tail – aktualnie kluczową strategią SEO”