Co wybrać? Google Ads czy pozycjonowanie stron – poznaj różnice!

  • Home
  • Co wybrać? Google Ads czy pozycjonowanie stron – poznaj różnice!
pozycjonowanie stron
22 sie, 2022

Co wybrać? Google Ads czy pozycjonowanie stron – poznaj różnice!

Każdy właściciel nowo otwartej witryny internetowej chciałby by jego strona błyskawicznie pojawiała się na pierwszych stronach w organicznych wynikach wyszukiwania, podawanych przez silniki robotów indeksujących Google i innych wyszukiwarek. Jak wiemy z poprzednich artykułów nie jest to takie proste i wymaga odpowiedniego przygotowania tak od strony czysto technicznej, jak i wypełnienia strony wysokiej jakości treścią, odpowiadającą na potrzeby użytkowników. Jedną z odpowiedzi na ten problem jest proces pozycjonowania stron (tzw. SEO), drugą może być skorzystanie z Google AdWords. Obie te metody różnią się od siebie kilkoma aspektami i dzisiaj poznamy te różnice. Mam nadzieję, że pozwoli Wam to wybrać najodpowiedniejszą z nich.

Google AdWords (Ads) – kup sobie wyświetlenia

Google Ads to jedna z form marketingu internetowego, która pozwala na skuteczną promocję witryn internetowych online. Dzięki niej wypromujesz swoją firmę na rynku, uzyskasz ruch na stronie, a tym samym sprzedasz więcej produktów lub usług. Od pozycjonowania różni się, przede wszystkim, sposobem prezentacji w wynikach wyszukiwania, a także metodami działania.

Skorzystanie z Google Ads nazywane jest wykupieniem kampanii i jest niczym innym jak płatną promocją naszej strony w internecie. Po opłaceniu takiej kampanii dana witryna pojawia się w specjalnie wydzielonej sekcji wyszukiwarki, zazwyczaj nad naturalnymi wynikami wyszukiwania (czasem może też pojawiać się z boku lub pod nimi) z opisem, że jest to reklama. Samo to daje już przewagę nad klasycznym pozycjonowaniem, gdyż reklamy wyświetlają się na pierwszych stronach wyszukiwania oraz w powiązanych z Google usługach, jak np. Youtube, co przynosi znaczne zwiększenie ruchu na reklamowanej stronie w znacznie krótszym czasie.

Wadą tego typu rozwiązania za to są wysokie koszta, które rosną z czasem i szybkie spadki zainteresowania witryną po ustaniu kampanii, o ile nie wdrożyliśmy w międzyczasie procesów klasycznego SEO, by utrwalić zdobytą w ten sposób przewagę nad konkurencją. Korzystanie z Google Ads świetnie nadaje się do wykorzystania np. w okresie przedświątecznym, w krótkich kampaniach skierowanych do konkretnych grup odbiorców o bardzo sprecyzowanych potrzebach.

Pozycjonowanie stron – taniej, ale też wolniej

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli klasyczne SEO, to szereg działań marketingowych przeprowadzanych tak wewnątrz (on-site) oraz na zewnątrz witryny (off-site), które ukierunkowane są na osiąganie coraz wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (głównie Google). Są to procesy, których wdrożenie ma znacznie niższy koszt, ale też jest mocno rozciągnięte w czasie, a skutki tych działań zaczynają być widocznie dopiero po pewnym czasie. Szacuje się, że pierwsze efekty poprawnie zrealizowanych strategii SEO widoczne są zwykle w okresie od kilku miesięcy do nawet dwóch lat. W przeciwieństwie do korzystania z Google Ads, wdrożenie procesów pozycjonowania przynosi stały i równomierny przyrost ruchu na naszej witrynie w dłuższej perspektywie. Dodatkowo dzięki postępom jesteśmy w stanie stale podnosić wartość naszej marki w internecie i budować coraz większe zaufanie odbiorców, dostarczając im wysokiej jakości treści i coraz lepiej odpowiadać na ich potrzeby. Jednakże nie ma róży bez kolców – poprawne przeprowadzenie kampanii SEO wymaga kompleksowej wiedzy i umiejętności, bez tego i doświadczenia można swojej witrynie takimi działaniami bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Kiedy wybrać pozycjonowanie stron, a kiedy Google Ads?

Gdy liczysz na szybkie efekty i chcesz zbudować widoczność i ruch w kilka tygodni bądź miesięcy, wtedy najlepszym wyborem będzie inwestycja w kampanię Google Ads. Dobrze przygotowana kampania może od razu wyświetlać się na kluczowe frazy i generować ruch oraz sprzedaż. Do kampanii świątecznych trzeba zaplanować działania z co najmniej półrocznym, a najlepiej rocznym wyprzedzeniem. Do budowy wizerunku i autorytetu marki najskuteczniejsze będzie pozycjonowanie, gdyż daje stałe i długofalowe efekty. Skuteczność kampanii Google w tej materii jest raczej niewielka.

Jeżeli Twoim celem jest ukierunkowanie działań na precyzyjną grupę odbiorców, lepszym wyborem będzie reklama Google Ads. Takie reklamy mogą być skierowane na kilka czynników takich jak: lokalizacje (pobyt stały i czasowy), urządzenia (komputery, urządzenia mobilne, telewizor itd.), konkretne grupy (wg wieku, płci itp.) czy konkretne zainteresowania i pasje.

Pozycjonowanie i Google Ads – to się nie wyklucza!

Wbrew pozorom ani pozycjonowanie ani Google Ads nie wykluczają się wzajemnie. Wręcz przeciwnie – warto połączyć reklamy Google oraz działania SEO w celu maksymalizacji efektów. Dla przykładu połączenie pozycjonowania oraz Google Ads sprawia, że link do Twojej witryny może znaleźć się w aż trzech miejscach w wynikach wyszukiwania Google – są to wyniki organiczne, reklamy produktowe oraz tekstowe reklamy Google Ads na to samo słowo kluczowe.

Dodatkowo łączenie obu strategii działania może dać nam znacznie szersze spojrzenie i widzę na temat słów kluczowych, skuteczności treści, a co za tym idzie poprawić jakość prowadzonego przez nas biznesu. Dzięki Google Ads można zmaksymalizować efekty SEO, choć oba podejścia nie mają na siebie bezpośredniego wpływu. Warto mądrze łączyć obie strategie i korzystać z ich dobrodziejstw.

tutaj przeczytasz o technicznym SEO: https://od-seo.pl/techniczne-seo/

One thought on “Co wybrać? Google Ads czy pozycjonowanie stron – poznaj różnice!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *