Czy wielkość ma znaczenie? Dowiedz się jak długość treści wpływa na pozycjonowanie stron internetowych
Treści umieszczane na stronach internetowych odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu i zdecydowanie pomagają zajmować dobre miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania. Od lat specjaliści SEO zastanawiają się jak duży wpływ ma długość treści na pozycjonowanie i czy jest to istotny czynnik rankingowy w skomplikowanym algorytmie Google. Dowiedzmy się zatem, jak to aktualnie wygląda z punktu widzenia osób aktywnie zajmujących się tematyką SEO.
Długość treści, a czynniki rankingowe
Wieloletnia praktyka i doświadczenie ekspertów SEO wskazują, że ciągle zmieniający się algorytm wyszukiwarki firmy Google, uwzględnia najprawdopodobniej ponad dwieście różnych składowych, które wpływają na umieszczenie danej strony wysoko w rankingach wyszukiwania. Jednocześnie samo Google nigdy nie opublikowało żadnej oficjalnej listy wszystkich czynników rankingowych mających wpływ na pozycjonowanie, ani nie stawia żadnych ograniczeń co do długości tekstów zamieszczanych na stronach internetowych.
Z doświadczenia specjalistów SEO wynika, że strony z bogatą treścią mają znaczącą przewagę nad tymi z ubogą zawartością, jednakże wedle najnowszej wiedzy, sama liczba znaków nie jest żadnym ważnym czynnikiem rankingowym. Dużo istotniejsza jest jakość umieszczanych tekstów – czy odpowiadają one potrzebom użytkownika danego serwisu oraz czy zostały odpowiednio zoptymalizowane. To założenie zdają się potwierdzać różne wypowiedzi samych pracowników Google, m. in. Johna Muellera, którzy potwierdzają, że sama liczba słów nie jest wyznacznikiem jakości, gdyż istnieje wiele stron, które są bogate objętościowo w treść, ale nie są one wartościowe dla użytkowników.
W aktualnie dominujących trendach SEO dbanie o zaspokojenie potrzeb użytkownika jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania i długość tekstu ma znaczenie jedynie pomocnicze, uzależnione od tego jakiej odpowiedzi szukają użytkownicy w danym zagadnieniu. Czasem jednozdaniowa treść może trafić wyżej w wynikach wyszukiwania niż rozbudowany artykuł, który wymaga poświęcenia większej ilości czasu i uwagi.
Jaką treść wybrać – krótką czy długą?
Skoro już wiemy, że sama objętość treści na stronie internetowej nie ma wielkiego znaczenia w procesie pozycjonowania, ale jednocześnie nie można też powiedzieć, że nie ma żadnego, to zastanówmy się jak dobierać jej wielkość zależnie od potrzeb użytkowników.
Musimy sobie uświadomić, że krótkie i długie treści mają różne przeznaczenie. W marketingu internetowym, zadaniem krótkich treści, czyli takich oscylujących w granicach 1000-1500 znaków ze spacjami, jest niesienie podstawowych informacji o produkcie, czy usłudze, nakreślenie zarysu problemu z zachętą do jego dalszego zgłębiania. Są to często teksty napisane w skróconej i skondensowanej formie, która nie zajmie czytelnikowi zbyt wiele czasu. Długie treści natomiast dużo mocniej angażują swoich odbiorców ze względu na bardziej kompleksowe ujęcie poruszanego zagadnienia. Obejmują one teksty powyżej 1500 zzs, w których znajdują się szczegółowe informacje przeznaczone zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Często niosą one ze sobą również walor edukacyjny.
Należy pamiętać, że tworzenie długich treści zgodnie z najnowszymi trendami w SEO wymaga dużego zaangażowania i wiedzy, a co za tym idzie pochłania mnóstwo czasu i pieniędzy. Praktyka pokazuje jednak, że mimo wyższych kosztów, takie działania się opłacają, ponieważ rozbudowane i szczegółowe treści na dany temat bardzo często zajmują wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo budują ona zwiększony ruch na takim blogu, czy w serwisie i znacząco zwiększają zaangażowanie użytkowników.
Bądź zawsze zorientowany na użytkownika!
Na pytanie jaką treść powinieneś wrzucać na swoją stronę internetową – długą czy krótką, istnieje tylko jedna dobra odpowiedź – to zależy. Z punktu widzenia pozycjonowania każda z nich jest wartościowa, o ile dopasuje się ją do konkretnych potrzeb użytkowników. Warto obserwować rynek i uważnie przyglądać się działaniom konkurencji, szczególnie tym, którzy dobrze sobie radzą i lądują wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeżeli z użyciem konkretnego słowa kluczowego lub frazy idzie obszerna i kompleksowa treść, znaczy to, że takich właśnie treści oczekują użytkownicy, którzy wpisują je w wyszukiwarkę. Jeżeli zauważysz, że przy wykorzystaniu bezpośredniej odpowiedzi Google, w danym temacie użytkownicy szukają krótkich odpowiedzi, to zacznij pisać krótkie i zwięzłe treści, by dostarczyć im dokładnie tego, czego potrzebują.
tutaj przeczytasz o linkowaniu zewnętrznym: https://od-seo.pl/skuteczne-linkowanie-zewnetrzne/
2 thoughts on “Czy wielkość ma znaczenie? Dowiedz się jak długość treści wpływa na pozycjonowanie stron internetowych”